Co to jest audyt SEO strony internetowej i jakie informacje powinien zawierać

Audyt SEO to analiza, którą zazwyczaj przygotowuje się przed rozpoczęciem działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej. Ma na celu sprawdzenie strony pod kątem przyjazności dla wyszukiwarek, użytkowników oraz zgodności ze standardami technicznymi. Dzięki audytowi dowiesz się, jakie zmiany należy wprowadzić na stronie, aby była lepiej widoczna w wyszukiwarkach i pozyskiwała większy ruch. W niniejszym wpisie wyjaśniamy, czym jest audyt SEO, co powinien zawierać i dlaczego warto go wykonać.
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO to analiza strony internetowej, która zawiera informacje na temat jej dostępności, przyjazności dla wyszukiwarek, użyteczności, zgodności ze standardami W3C i poprawności semantycznej kodu.
Przeprowadzenie audytu ma na celu wskazanie elementów wymagających poprawy. Jest to pierwszy krok w kierunku optymalizacji strony internetowej, która docelowo ma przełożyć się na wzrost ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania i zwiększenie liczby potencjalnych konwersji.
Wyniki audytu przygotowanego przez naszą agencję zawierają analizę poszczególnych elementów strony internetowej oraz zhierarchizowane zalecenia optymalizacyjne. Stanowią punkt wyjścia dla przyszłych działań SEO i content marketingowych.
Warto pamiętać, że roboty Google sprawdzają stronę pod kątem wielu czynników, dlatego należy jak najlepiej dostosować ją do zaleceń Google.
Jakie są korzyści z przeprowadzenia audytu SEO?
Główna korzyść z przeprowadzenia audytu to otrzymanie pełnej analizy aktualnego stanu strony oraz listy zaleceń, które należy wdrożyć, aby strona osiągała wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jest to ważny etap, którego nie warto pomijać, bo pozwala na uporządkowanie działań SEO, ale także ogólno marketingowych (np. reklam w kampanii Google Ads czy działań w mediach społecznościowych).
Kiedy warto zlecić audyt SEO?
Audyt SEO sprawdzi się szczególnie przy podjęciu współpracy z agencją, jednak może okazać się przydatny także w przypadkach:
- Tworzenia nowej strony internetowej – wtedy ma na celu sprawdzenie przygotowania strony pod pozycjonowanie. Wykonuje się go nieco inaczej ze względu na brak dostępnych danych np. w Google Search Console. Bazuje on głównie na technicznym sprawdzeniu wersji deweloperskiej strony i analizie treści, jakie docelowo mają się na niej znaleźć. Audyt może wykazać istniejące błędy, które uda się wyeliminować jeszcze przed opublikowaniem strony.
- Zmiany agencji, która zajmowała się pozycjonowaniem – wówczas możemy sprawdzić, które rozwiązania istotne pod kątem SEO, zostały już wdrożone, a także w jaki sposób zostały wdrożone i jakie rozwiązania można jeszcze wdrożyć. Każda agencja ma również własne sposoby realizowania zaleceń, mimo że często korzystamy z tych samych wytycznych i narzędzi.
Co zawiera pełny audyt SEO?
Nie ma jednego, właściwego szablonu, bo w dużej mierze zależy to od standardów agencji czy specjalisty SEO. W zasadzie raport możemy podzielić na części:
- techniczną (np. kody odpowiedzi serwera, przekierowania, poprawność kodu, mikroformaty),
- analityczną (np. analiza widoczności i ruchu z wyszukiwarki, odwiedzalność poszczególnych podstron z wyników wyszukiwania, itp),
- contentową (np. stopień nasycenia treści frazami, meta dane strony, struktura nagłówków, treści na stronie głównej i podstronach, ocena jakości wpisów blogowych).
Ponadto, na końcu audytu wykonanego przez naszą agencję, znajduje się rekomendacji, które zalecamy do wdrożenia wraz z określonym priorytetem. Zalecenia przedstawiamy w prosty i przejrzysty sposób, aby zleceniodawca nie miał problemu z ich jednoznaczną interpretacją i realizacją.
Jakie narzędzia wykorzystuje się do wykonania audytu SEO?
Przede wszystkim analizuje się dane z narzędzi Google: Google Search Console i Google Analytics, dlatego ważne jest, aby przekazać do nich dostęp. Wykonując audyt, korzysta się także z płatnych narzędzi np. Senuto, Ahrefs, Semstorm, Screaming Frog, Sitebulb i wielu innych.
Ile trwa przeprowadzenie audytu SEO strony internetowej?
Czas potrzebny na przeprowadzenie audytu zależy od wielkości witryny, stopnia jej skomplikowania oraz liczby i wagi problemów, które agencja napotka podczas audytowania.
Jaki jest koszt audytu SEO?
Agencje wyceniają audyty wg własnych kryteriów. Wiele firm udostępnia darmowe audyty jednak trzeba pamiętać, że przeważnie są one generowane automatycznie i zawierają jedynie dane bez ich interpretacji i zaleceń.
W krakowskiej agencji SEO4.net audyty zawsze wykonują specjaliści, którzy analizują dane źródłowe i rekomendują wdrożenie konkretnych rozwiązań. Koszt kompleksowego audytu uzależniony jest od wielkości i złożoności strony, a minimalna stawka oscyluje zwykle w okolicach 2000 zł netto. W SEO4.net koszt audytu może zostać ujęty w miesięcznym budżecie na prowadzenie działań SEO.
Podsumowanie
Przeprowadzenie audytu SEO to działanie, które warto wykonać na początku współpracy z agencją. Pozwala zorientować się, w jakim stopniu strona potrzebuje optymalizacji. Wynikiem audytu jest zhierarchizowana lista zaleceń, na podstawie której można przygotować harmonogram prac.
Pamiętaj, że kluczowa jest także chęć wprowadzenia zmian i otwartość na propozycje agencji, dzięki temu współpraca będzie efektywna.
Źródło tekstu: https://seo4.net/blog/seo/co-to-jest-audyt-seo-strony-internetowej-i-jakie-informacje-powinien-zawierac/